Горенаписаното е само един по-сложен и завъртян начин да кажа, че възнамерявам за пореден път да променя темата на този блог и да посветя тази и следващите си публикации на въпросите свързани с яхтения дизайн като цяло. Ще се старая да бъда максимално обективен, но няма да пропускам удобен случай да споделям собствените си предпочитания. Все пак блогът си е мой и мога да пиша каквото си поискам :)
Ще започна с първия (според мен) въпрос, който човек трябва да си зададе, когато започне да си търси лодка. А именно, къде и дали ще плава с нея. Всъщност има много хора, които не си купуват лодки, за да плават с тях, а има и много лодки, подходящи именно за тези хора. Идеята е тук въобще да не засягам тези типове лодки, но няма как, просто защото няма ясно очертана граница между едните и другите. Освен това, болшинството от съвременните ветроходни лодки (отново според мен) въобще не са проектирани с основата идея, че трябва да се плава с тях.
Пак трябва да се отклоня от темата, с коментар относно понятието "плавам". В английския език има два глагола, които на български се превеждат като "плавам", но нали ние не сме морска нация и терминологията често ни куца. Имам предвид "floating" и "sailing". Край на коментара. За улеснение ще добавя само, че отсега нататък ще вмъквам буквите СМ вместо (според мен), с идеята да продължа да съм обективен и едновременно с това да споделям собствените си възгледи.
За тези, които си търсят плаващи къщи, както и за тези, които си търсят лодки за далечни пътешествия, изборът е по-лесен. По-труден е изборът за тези, които търсят комбинация между двете. Чудя се, защо производителите на автомобилни гуми, продължават да произвеждат зимни и летни, при положение, че има всесезонни?!?
След дългото лирично отклонение, продължавам с въпроса "Къде ще плавам?". Този въпрос върви ръка за ръка с друг - "С кого ще плавам?". Отговорите и на двата са строго индивидуални и в света на ветроходството няма специалист, който би могъл да ни помогне с отговора. Все пак отговорите на тези два въпроса би трябвало да са в основата при избора на подходяща лодка.
Следващият СМ въпрос е и първият, за чиито отговор, човек би имал нужда от помощ, съвет и/или конкретна техническа информация. Ето го и него - "Какъв тип корпус трябва да има бъдещата ми лодка?". Именно на този въпрос възнамерявах да посветя настоящата публикация, но склонността ми към философстване ме накара да напиша всичко по-горе.
Най-общо ветроходните лодки могат да се разделят в 3 основни групи, според дизайна на корпуса. Това са: "Лодки с плавников кил", "Лодки с лонгкил" и "Лодки фулкил". Всъщност видът на кила и/или на фалшкила стои в основата на дизайна на ветроходната лодка. Всеки от 3-те вида има още множество разновидности. В тази публикация възнамерявах да разгледам няколко типа корпуси, като за всеки да дам пример(и) и да напиша по "няколко" думи. Проблемът е, че както вече споменах, се отдадох повечко на философстване, затова ще спра дотук и ще оставя разглеждането на различните типове корпуси за следващия път. Сега ще покажа само по една схема на лодка от всеки един от 3-те основни типа. И трите лодки са проектирани от един и същи дизайнер, в което е и красотата на избрания пример, защото почеркът си личи, въпреки тотално различните форми. Въпросният проектант е Дик Коопманс (Dick Koopmans) и СМ всеки който се интересува от лодки трябва да е чувал това име. Ето ги:
Плавников кил:
Лонгкил:
Фулкил:


