вторник, 20 февруари 2018 г.

Hull shape 1

След като набързо отразих 3-те основни вида лодки, според вида на техните килове, сега ще кажа по няколко думи за предимствата и недостатъците на всеки от тях. Ще дам по някой пример за лодки с лонгкил и фулкил, след което ще се концентрирам само върху лодките с плавников кил, тъй като те са може би най-универсални и със сигурност са най-масови и най-често срещани по нашите ширини.

Фулкил:
Лодката на снимката е модел на Hutting, по проект на D. Koopmans

Предимства: Солидна конструкция, без сериозни концентрации на напрежения в която и да е зона на корпуса. Съответно, евентуалните проблеми при засядане са сведени до минимум. Перото на руля е добре защитено и скрито зад кила. Почти е невъзможно лодката да се закачи на потопено въже, рибарска мрежа или друго подводно препятствие. Същото важи и за гребния винт, който е много добре прикрит и вероятността, да "хване" какъвто и да било боклук е минимална. Лодката може да се остави да "заседне" при отлив, без опастност за корпуса, кила или руля. Такава лодка гази малко и може да навлиза в плитчини (реки, плажове, заливи), където друга лодка не би могла. Дълбокият корпус и V-образните обводи в носовата част гарантират комфортно поведение на лодката, дори и при много развълнувано море, без т.нар "slamming". Дълбоките обводи, също така осигуряват доста голям вътрешен обем, въпреки по-малката широчина на този тип лодки. Тъй като този обем е развит най-вече във височина (а не в широчина), това предполага по-дълбок кокпит, както и много големи складови пространства, и резервоари, което е много важно за по-дългите плавания. Тези лодки са доста по-тежки, по причини, които ще спомена в графата недостатъци, но по-голямата собствна маса предоставя възможност за по-сериозно претоварване, без това да се отрази кой-знае колко на мореходните качества на лодката. Ще завърша в това, че лодките от този тип имат много добра устойчивост на курса, лесно се владеят, дори и при рязко увеличаване на крена и като цяло не са склонни към т.нар "broaching". Това последното гарантира много по-устойчива работа на ветровия автопилот, в случай че лодката е оборудвана с такъв.

Недостатъци: По-висок център на тежестта, което налага тези лодки да се проектират с по-голямо водоизместване и баластно отношение, което ги прави по-скъпи, по-тежки и като цяло - по-бавни, особено при по-слаби ветрове. В допълнение, формата на обводите (V, S или радиални обводи) не позволява развиването на скорости над пределната, ограничена най-вече от дължината на водолинията, т.е. - корпус от този тип не би могъл да планира (глисира). Освен по-бавни, тези лодки са и доста трудно маневрени, както под ветрила, така и при движение на двигател, особено на заден ход. Този тип лодки обикновено са по-тесни от посестримите си с плавников кил, което предполага по-малък брой каюти, бани и тоалетни, както и по-тесен кокпит (това с кокпита според мен трябва да бъде в графата предимства, но хората искат маса с покривка отвън). За десерт, тези лодки имат ниска устойчивост на формата, съответно и ниска начална устойчивост, което означава, че като цяло такава лодка при лек до свеж вятър ще е по-накренена от лодка с плавников кил и по-широк корпус.

Лонгкил:
Лодката на снимката е модел Kustvaarder, отново по проект на D.Koopmans

Предимства: В общи линии същите, като при фулкил лодките, със следните разлики: Малко по-дълбоко зазене. Оставянето на лодката "на сухо" при отлив е проблем, заради прекалено големия крен, който ще добие. Още повече място за резервоари - най-вече в кухината на кила. Сравнени с горните, тези лодки нямат чак толкова комфортно поведение при голяма вълна, но все пак возят значително по-меко от лодките с плавников кил.

Недостатъци: Отново подобни на горните, със следните разлики: Още по-лоша маневреност, заради голямата площ на кила. Скоростта при слаб вятър е още по-ниска от лодките с фулкил, заради по-голямата мокра повърхност и по-голямото съпротивление от кила. По-нискък център на тежестта, но това не означава обезателно по-висока начална устойчивост, заради по-голямото странично съпротивление, а и тези лодки са с още по-тесни корпуси от горните.

Въпреки, че графите с предимства и на двата горни типа са по-големи от тези с недостатъците, тези лодки не са особено актуални с днешна дата, особено по така популярните чартърни дестинации, където скоростта и маневреността, особено при слаби ветрове, както и големината на кокпита, броят кабини, душове и тоалетни са все неща от особена важност. Най-общо казано, предимствата на двата изброени вида лодки са недостатъци на лодките с плавников кил и обратното. По-долу и за в бъдеще почти няма да се спирам на вече посочените типове, а ще говоря най-вече за предимствата и недостатъците на различните концепции при лодките с плавников кил и отделен от него рул.

Ще започна с малко история, защото не мога да не спомена Пионера в съвременния яхтен дизай. Човекът, който разделя руля от кила и поставя началото на концепцията, която сме свикнали да виждаме днес - лодка с тесен и дълбок кил, и отделен рул. Неговите проекти винаги са били много по-напред от времето си, типичен пример е моделът "Zeevalk" от 1949:


Лодки от този модел плават и до ден днешен, че даже печелят и регати. По-нова (от 1956) и по-малка модификация на "Zeevalk" е моделът "Zeeslang". Лодка от този модел, носеща името "Reaction" в началото на 2013 печели регатата "Governor's cup", която се провежда на всеки две години, между Коледа и Нова Година, в южния Атлантик, между "Simon's town" (ЮАР) и о-в Св. Елена - общо 1750 морски мили. Ето я лодката победител, на снимката се вижда, колко съвременно изглежда корпусът под водолинията:


Същият човек е и автор на първата стъклопластикова лодка, произвеждана в Европа, чийто модел не случайно носи името "Pionier". Моделът е от 1959:


Естествено, че става въпрос за Ricus van de Stadt, авторът на модела "Orion", каквато е и най-хубавата лодка на света - "Liberté"


Стига история, че отново се отклоних от темата. Цялата работа беше, за да изтъкна, колко хубава лодка е "Liberté". Освен това имена като van de Stadt, Dick Koopmans, Gerard Dykstra, German Frers, Sparkman & Stephns, Ron Holland и други имат много сериозен принос в развитието на яхтения дизайн и тепърва ще ползвам техни проекти за онагледяване на една или друга тенденция в яхтостроенето.

За да не превърна тази публикация в роман, ще спра дотук. Следващия път ще пиша за различните видове обводи и тяхното влияние върху поведението и мореходните качества на лодката. Ще дам типични примери, които се надявам да покажат, че качествата на една лодка не се определят само от броя кабини и тоалетни в нея. За финал, един добре балансиран и практичен съвременен дизайн на лодка с плавников кил, макар и не особено популярен и често срещан по нашите ширини. "Bestewind" на Gerard Dykstra: