понеделник, 14 април 2014 г.

Начало на реставрацията

Така и така на този етап оставих проблема с гребните винтове на заден план, затова продължавам в същия дух и мисля лека по лека, в следващите публикации да проследя хода на ремонтите (предпочитам да ги наричам с по-приятната дума "реставрация"), които започнаха, а и тепърва предстои да започнат. Ще гледам да има повече снимков материал и възможно по-кратки разяснения за съответните снимки. Ето за начало няколко снимки от първите етапи на разглобяването на интериора, за да се открие достъп до палубата от вътрешната страна, както и от разоборудването на самата палуба:






Освен части от интериора, разглобих също така и редица други компоненти от лодката, някои от които докарах в София за профилактика, преработка или ремонт.



Това са снимки на хелмпортовата тръба, която бе частично модифицирана, за да се осигури удобен достъп за завиване и развиване на гайката на балера на руля, който също дойде в София за шлайфане и боядисване. Модификациите по хелмпорта не се изчерпват с изработката на разделен фланец откъм гайката на балера. Най-интересното тепърва предстои, защото съм намислил да я прорежа някъде в горния край, където смятам да монтирам допълнително рамо за захващане на хидравличен цилиндър и сензор за ъглово положение, за автоматичното управление.

Със следващите снимки държа да покажа, че съвсем не съм се отчуждил от темата за сгъваемите винтове. Естествено, че изработих такъв винт за новата си лодка, но това наложи и доста промени по съществуващото задвижване. "Liberte" се задвижва с т.нар. Z-колонка (англ. Sail Drive), която обаче е от най-стария възможен модел на фирмата Volvo Penta и изходящият й вал е нестандартен и абсолютно несъвместим със съвременните Z-колонки, чиито валове са стандартизирани и еднакви, независимо от кой производител са: Volvo, Yanmar, Bukh и т.н. Принципно можех да си направя винта и по съществуващия вал, но по ред причини предпочетох да изработя нов, със стандартен диаметър и шлици, така че и винтът да си стане със стандартно закрепване. Ето ги двата вала, стария и новия:





Тъй като изходящият диаметър на новия вал е по-голям, от този на стария, се наложи изработването и на нова лагерна капачка на Z-колонката, заради по-големите семеринги:



За финал на първия етап от описанието на реставрацията ще покажа няколко снимки на новия задвижващ възел на лодката, включая и на новия винт: