петък, 29 ноември 2013 г.

Как се сдобих с Liberte

Ще върна часовника с около 2 години назад, когато за пръв път видях обявата за продажба на Либерте в интернет. По това време нашата стара лодка Оберон беше в бокса за ремонт на осмоза. Почти всеки, който си е имал взимане-даване със стара стъклопластикова лодка знае, че понятието осмоза не е само физико-химично явление, а се е превърнало и в нарицателно за най-сериозния конструктивен проблем при стъклопластиковите корпуси, който се причинява в следствие именно на въпросното физико-химично явление. Още отпреди осмозата на Оберон аз си имах една мечта, а по време на ремонта тази мечта се превърна в убеждение, а именно, че някой ден ще си имам метална лодка. Постоянно се ровех в интернет и разглеждах най-различни лодки, като междувременно се бях спрял на два модела на Ван де Щад, които най-много ми пасваха на изискванията. Ето ги въпросните две лодки:




VAN DE STADT ORCA


През последните 2 години попаднах на няколко запазени и изгодни лодки от тези два модела, но къде по финансови, къде по други причини - не си купих такава, вместо това започнах да се убеждавам, че тези лодки са една идея по-големи, отколкото мога да си позволя да поддържам, дори и в случай, че успея да намеря една такава лодка достатъчно евтино, че да мога да си я купя. На Либерте попаднах случайно, защото първоначално въобще не търсех такава лодка, но ми допадна моделът и поразгледах, какво се намира на пазара. Цената й първоначално беше ужасно висока и въобще не си правех илюзии, че ще мога да си я купя, още повече, че е по-малка от SEAL и ORCA, които ми бяха фаворитите, а освен това е от алуминий, което тогава (а и сега) много ме притесняваше. Аз си мечтаех за стоманена лодка и в общи линии SEAL и ORCA, като размер са може би най-малките лодки, които е разумно да се изработят от сомана, без да станат прекалено тежки.

Така месеците си минаваха, аз гледах все повече и повече лодки, като от време на време хвърлях по едно око и на Либерте, която явно ми беше харесала повече, отколкото тогава ми се е вярвало, а на нея цената й падаше с всеки изминал месец. По едно време в обявата се добави коментар, че палубата на лодката има нужда от ремонт, затова и цената е толкова ниска. Тук е мястото да уточня, че палубата на Либерте е от шперплат, положен върху алуминиеви бимси и облечен отгоре с тикови летви. Подробности не бяха написали и не ставаше въобще ясно, какво по-точно й е на палубата. Така и аз продължих да си гледам различни лодки, а цената на Либерте продължаваше да пада. Междувременно, почти ненадейно, продадохме Оберон, след като му бяхме направили ремонта, а и бяхме участвали с него много успешно на регата Кор-Кароли през 2012. Горе-долу по времето, когато се разделихме с Оберон, на Либерте цената й падна вече до степен, която ме накара сериозно да се замисля, какво точно искам. В крайна сметка, взех решение да отида до Холандия и да видя лодката на живо, като прежаля някой лев и за т.нар yacht surveyor, който да направи обща оценка на състоянието на лодката, като особено много ме вълнуваше оценката на състоянието на алуминиевия корпус. Вече доста се поувлякох, а първоначално ми се искаше просто с няколко изречения да разкажа, как се сдобих с Либерте, затова сега няма да изпадам в подробности за това, как протекоха преговорите, които продължиха около 3 месеца. Накратко, оценката на корпуса беше повече от добра, дори човекът каза, че въобще не го е очаквал, но що се отнася до палубата - не ми беше нужен експерт, за да установя, че състоянието й е лошо и, че в този си вид лодката не може да мине на собствен ход през Бискайския залив, Гибралтар и цялото Средиземно Море. Започнах да проучвам, как стои въпросът с транспорт на лодка от Холандия до България, я с камион по суша, я с кораб по море. Събрах няколко оферти, но сметката накрая така и не излизаше, освен ако не успеех да спазаря лодката за цена - равна или близка до тази за транспорта от Холандия до България. Пробвах се и успях, и ето ме сега с една ужасно готина лодка, която живот и здраве напролет ще се сдобие с нова палуба и още от следващото лято ще започне да ми се отплаща за това, че съм й вдъхнал втори живот.

За десерт ще вмъкна няколко линка, препращащи към страници с информация за другите посестрими на Либерте, на които съм попадал до сега в мрежата, като две от тях видях дори на живо:

http://www.ash-yachtcharter.nl/engels/vloot.html
http://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/42092/VAN-DE-STADT-ORION-33.html
http://www.horizonquest.nl/02_orion33/bouw-orion-2
http://www.boten.nl/salesarchief/van-de-stadt-orion-33_19426.html
http://www.botenbank.nl/nl/zeiljachten/van-de-stadt-orion-33-684vq
http://www.boatshop.it/it/van-der-stadt-orion-33-sejlb-d/boat-details/idinserzione-11984.htm

И, съвсем за финал - снимката на един прекрасен SEAL под ветрила: