Винаги първото изречение е най-трудно. И в живота е така – първата стъпка във всяко едно начинание е най-трудната стъпка. Да вземем например сгъваемите винтове, около които се върти цялата фабола тук (поне засега). Преди 4 години идея си нямах, как се прави корабен винт. Нищо от това, за което стана въпрос дотук не ми беше ясно, освен питагоровата теорема. В един момент обаче с няколко приятели решихме да направим двулопатков сгъваем винт за една малка яхтичка, на която току що бяхме монтирали бордови дизелов двигател. Не стига това, че двигателят доста понатежа в задната част на лодката, която не е предвидена за такова чудо на техниката, ами и стационарният винт, който изнамерихме и й монтирахме, освен че не я движеше с нужната скорост – направо я спираше докато се движеше на ветрила. Именно това ни накара да мислим за сгъваем винт, но въпросът беше – „Как?” и в началото само си разтягахме лукуми и един на друг си развивахме теории, без никой от нас да е кой знае колко наясно с гребните винтове. В един момент обаче, нещата се отпушиха и тръгнаха във вярната посока, купих си учебници, попрочетох туй-онуй в интернет и т.н., важното беше да се реша да направя първата крачка.Тогава нямах цифрова фреза, да не говорим, че и през ум не ми е минавало, че бих могъл сам да си направя такава. Одисеята с фрезата започна година по-късно, когато вече бяхме изработили 3 различни двулопаткови сгъваеми винта за 3 различни лодки. Mоделите за отливките ги правех на ръка и след отливането нарязвахме зъбите на обикновена универсална фреза с делителен апарат. И пак така – знаех, че ми трябва цифрова машина, за да мога да изработвам по-прецизни модели, а и да обработвам винтовите повърхнини на отливките, което не може да стане на универсална фреза, но не знаех как да се сдобия с такава. Също така вече си бяхме купили наша си лодка и искахме да й монтираме трилопатков винт, чиито конусни зъби е много трудно, да не кажа почти невъзможно да се нарежат на универсална фреза с достатъчна точност. От много мислене и малко действане, стигнах до заключението, че не съм в състояние да си направя 3-лопатков винт и пратих запитване за цена на такъв до един от най-известните производители на сгъваеми винтове в Европа (няма да споменавам търговки марки, всеки може да напише в някоя интернет търсачка „Folding Propeller” и да види, че в Европа има 3 основни производителя, като и трите се намират на или близо до Скандинавския полуостров, което само засилва отдавнашната любов и уважение, с които се отнасям към Скандинавската техника и по-специално към шведската). Именно отговърът на моето запитване, изпратен ми от въпросната фирма ме накара да направя първата крачка и да си изработя моя си фреза, чиято цена накрая излезе съвсем малко по-вискоа от тази на винта, който можех да си поръчам от Дания (тук се издадох, че фирмата е датска). Нищо лошо не искам да кажа за фирмата, напротив – хората ми отговориха изключително бързо и любезно, пратиха ми оферта за дву- и за три-лопатков винт, като ми обясниха за предимствата на единия и на другия и ми дадоха цена с доставка до вкъщи.
Ето докъде ме докара затруднението да напиша първото изречение в тази публикация, която трябваше да е продължение на предишната. Тук мислех да продължа с описанието на параметрите на гребния винт и паралелно с това да доразвия геометричните построения от предната статия, като покажа как да си „изрежем” профила на лопатката от готовата вече винтова повърхнина. За всичко това отдавна бях подготвил хубави картинки за онагледяване, но не знаех как да започна обяснителната част и така – 3 седмици. Вместо това, сега написах цяла ненужна статия, в почти сърцераздирателен стил, затова колко трудно е да започнеш нещо и - колко лесно е да да си намериш причина да не го започнеш. Ето я моята причина, във вид на цяла публикация, без нито една картинка.
П.П. След като написах последното изречение се сетих, че не е редно да нарушавам традицията и да не сложа нито една снимка или картинка, затова в духа на написаното по-горе избрах две снимки, на които на заден план се вижда нашата красива лодка, а на преден – една не по-малко красива шведска машина. Ето, наслаждавайте се и съвсем скоро очаквайте истинската статия по темата Folding Propeller: