Винтът е неразделна част от ветроходната лодка, колкото и смешно да звучи това на пръв поглед, но истината е, че вече почти всички ветроходни яхти са оборудвани с двигател и корабен винт. Времето на чайните клипери вече много отдавна е отминало, пък и аз ни най-малко нямам желание да убеждавам читателите тук, колко лошо, шумно и миризливо нещо е дизеловият корабен двигател. Също така, за да разберм, пресметнем, проектираме и изработим подходящ винт за съответната комбинация от лодка и прилежащия й двигател е необходимо да имаме определен минимум от познания по хидродинамика и машиностроене.
Що е то корабен винт? За да не се опитвам да се правя на голям разбирач, а и за да не загубя част от и без това минималната си аудитория, ще направя едно съвсем банално сравнение. Предполагам, че на всекиго му се е налагало някога да навива с отвертка винт в дървена дъска и да наблюдава как той навлиза бавно в дъската, докато отвертката го върти. Колко бързо се движи винтът навътре в дъската, при еднаква скорост на въртене, зависи от неговата стъпка. Тук вече връзката между винта за дърво и корабния винт започва леко да се разкъсва. Скоростта на напредване на въртящия се корабен винт във водата до голяма степен също зависи от неговата стъпка, но тук се намесва и факторът приплъзване (англ. Slip), за който ще говорим по-късно. Сега смятам да изброя основните параметри, необходими за избора на оптималния за дадена лодка корабен винт. На фигурата по-долу се вижда връзката, между трите основни параметъра: Диаметър (англ. Diameter), Стъпка (англ. Pitch) и Посока (англ. Direction или Hand – right / left-hand turning).
Не случайно избрах именно примера с триъгълника. Той е лесен за онагледяване. Предполагам всеки си спомня от училище поне питагоровата теорема и що е то синус и косинус, защото при по-нататъчните разяснения, където ще се включат разни ъгли на атака и на тяга, които се появяват в следствие на приплъзването (Slip), този правоъгълен триъгълник ще ни бъде от полза. Също така, въз основа на горната картинка с огънатия триъгълник, смятам да онагледя що е то проста винтова повърхнина, част от каквато е челната (работната) повърхнина на всяка лопатка от корабния винт. Това е направено с цел цялата площ на лопатката да бъде с еднаква стъпка и приплъзването да е еднакво. Задната повърхнина пък е част от сложна винтова повърхнина и затова, как се образува тя ще говорим по-късно, когато ще се намесят и малко разяснения за криловидните профили (англ. Airfoil Shapes), съжалявам ако не използвам най-точния български термин, но просто не се сещам за друг. За такива профили си има даже и утвърден стандарт, това са т. нар. NACA Airfoils, от (National Advisory Committee for Aeronautics), но за това – по-късно.
Сега мисля да изброя още от параметрите, необходими при конструирането на гребен корабен винт (Ship's Propeller), без да се спирам на подробности за всеки един от тях, а в последствие, ще ги направя като връзки към публикации, в които съм писал за някои от тези параметри. Ето ги и тях:
-Диаметър (Diameter)
-Стъпка (Pitch)
-Посока (Hand)
-Брой лопатки (Number оf Blades)
-Площ на лопатките(Blade Area) и коефициент на запълване (Disc Area Ratio – DAR)
-Профил на сечението на лопатката (криловиден (airfoil), симетричен (ogival) или комбиниран)
-Наклон на лопатките (Rake)
-Изкривяване (несиметричност) на лопатките (Skew) – и тук не съм сигурен за българския термин, за което се извинявам
-Дебелина на лопатките (Blade Thickness)
-Диаметър на главината (Hub Diameter)
-Вид (конфигурация) на гребния вал – диаметър, параметри на конуса и шпонката или пък на шлиците.
Накрая, по традиция ще завърша с илюстрация, в която нашият триъгълник, образуващ винтова линия е преживял лека трансформация, при която радиусът на окръжността, полуечена от основата на огънатия триъгълник се е завъртял и едновременно с това се е изкатерил по винтовата линия, образувайки винтова повърхнина. Резултатът е нещо подобно на вход или изход от подземен паркинг на някой голям столичен търговски център, известен като Мол, откъдето обаче човек не може да си купи сгъваем винт (Folding Propeller). Част от именно такава повърхнина е и лицевата част на лопатката (По късно ще стане въпрос, коя част е лицева и коя опака и как да построим винтова повърхнина с наклон (Rake))